Надходження авіаційної техніки. Випробовування та модернізація.
Із повідомлень у ЗМІ, публічних передач техніки відомо, що протягом 2019 року до авіаційних частин ЗСУ та підрозділів МВС надійшло:
МіГ-29 – 5 од.; Су-27 – 2 од.; Су-25 – 2 од.; Су-24М – 1 од.; ІЛ-76МД – 2 од.; Ан-26 – 3 од.; Ан-2 – 1 од.
Мі-14 – 1 од.; Мі-2МСБ-В – 3 од. Мі-8МСБ-В – 2 од. для ВМСУ; Н-225 – 3 од.; БПЛА Bayraktar – 6 од.;
Фактична кількість є більшою, оскільки по деяким типам літаків чи гелікоптерів не було публічної інформації про їх передачу.
Як повідомляли у Командуванні ПС ЗСУ загалом у 2019 році було відновлено, відремонтовано, модернізовано та передано тільки до частин Повітряних Сил понад 20 одиниць авіаційної техніки, серед них 12 – модернізованих.
(Кабіна модернізованого Мі-14)
В 2019 році відбувалися чергові випробовування Мі-2МСБ із некерованими авіаційними ракетами типу С-8, а також проводився етап державних спільних випробувань комплексу протитанкового керованого ракетного озброєння «Бар’єр-В» на Мі-8МСБ-В.
В цьому році «Авіакон» провів серійний ремонт та модернізацію гелікоптерів Мі-14 для ВМС України, а також розпочав освоєння капітального ремонту Ка-27.
Тривала модернізація Су-24МР на Одеському авіаційному заводі.
МіГ-29МУ2 вийшов на випробування. До бригад також надійшли декілька модернізованих Су-271М та МіГ-29МУ1 із довгоочікуваним встановленим мультифункціональним дисплеєм.
(МіГ-29МУ2 з КАБ-500 на ЛДАРЗі)
Цього року проведено відновлення спецобладнання РЕБ, укомплектування льотними екіпажами та бортовими операторами гелікоптерів РЕБ Мі-8МТПБ та Мі-8МТПІ.
У квітні 2019 року на базі васильківської бригади тактичної авіації проходили випробування комплекту захисного шолому льотчика моделі LA 100 з кисневою маскою UA21S для льотчиків французького виробництва, який пристосований виробником для використання у літаках типу МіГ-29 та Л-39, в тому числі для використання нашоломної системи цілевказування.
Проведено дослідні випробування відремонтованих на «НАРПі»» уніфікованих підвісних агрегатів заправки «УПАЗ».
(Тестування шоломів ЛА-100)
Навчання, підготовка та міжнародне співробітництво.
В 2019 році гелікоптери та літаки різних структур залучались до навчань, що проходили по всій державі, зокрема “Козацька воля-2019”, “СіБриз-2019”. Брали участь в тренуваннях сил ООС. Крім цього, Мі-8 та Ан-26 залучались до аеромедичної евакуації поранених в зоні ООС.
Протягом року вже традиційно тривала підготовка курсантів 5 курсу льотного факультету ХНУПС ім. І.Кожедуба на бойових літаках МіГ-29, Су-25 та Су-27 в бойових підрозділах. Третій рік поспіль, курсанти-випускники здійснювали практичні пуски керованих ракет. Вперше, окрім льотчиків на бойових типах літаків, підготувлено групу випускників, як інструкторів на Л-39 для 203НАБр.
В травні на Рівненському полігоні тривали льотно-тактичні навчання армійської авіації. Екіпажі вертольотів різних типів, зокрема Мі-24 та Мі-8 у складі пар, ланок та ескадрилій виконували навчально-бойові завдання в складних метеорологічних умовах. Окрім польотів різної складності, пілоти виконували завдання з висадки десанту, елементи евакуації, польоти на бойове застосування ракетного та артилерійсько-гарматного озброєння з гранично малої висоти вдень та вночі.
Восени традиційно відбувався льотно-методичний збір із підготовки екіпажів тактичної авіації з відпрацювання тактичних прийомів бойових застосувань по повітряних та наземних цілях. Насамперед йдеться про пуски керованих ракет класу «повітря-повітря», практичне бомбометання та стрільби з НАР і авіаційних гармат. Бойові стрільби виконуються льотчиками-винищувачами та штурмовиками. Крім того, з гармат літаків Іл-76МД стріляли і екіпажі літаків військово-транспортної авіації.
На початку листопада винищувачі Су-27, МіГ-29 та штурмовики Су-25 виконували завдання з постановки САБ, польоти в якості контрольних цілей для засобів ППО.
Крім того винищувачі здійснювали контрольні випробування ракет Р-27Т/ЕТ/Е/ЕР для продовження строків їх експлуатації з умовними та практичними пусками по цілях типу САБ/ДКЛА.
Варто згадати про те, як пара Су-27УБ приймала участь у льотних випробувань ракети РК-360МЦ «Нептун», здійснюючи її супровід та відеофіксацію під час польоту на малій висоті над морем.
Вперше за часи Незалежності, у 456 БрТрА відпрацьовували польоти у бойовому поряду одразу із чотирьох літаків Ан-26.
Вперше за 23 роки фронтовий бомбардувальник Су-24М на авіаційному полігоні «Повурськ» відпрацював пуски по наземних цілях авіаційними керованими ракетами Х-29Л та Х-29Т класу «повітря-поверхня».
Вперше за роки Незалежності українські військові рятувальники здійснили стрибки з парашутом на гору Говерлу. Тренування відбулося в рамках зборів із фахівцями пошуково-рятувальної та парашутно-десантної служб частин армійської авіації Сухопутних військ ЗСУ.
В 2019 році Повітряні сили ЗСУ практично вперше за часи Незалежності отримали нову авіаційну техніку – турецький БпАК Bayraktar TB2. Для його експлуатації 50 військових навчалися в Туреччині, де отримали сертифікати і дозволи, що підтверджують право на його експлуатацію. В жовтні 2019 року Туреччина завершила постачання даних БпАКів, кількість яких складає 6 літаків. Однак, лише 15 грудня 2019-го року пройшли необхідні процедури щодо передачі комплексів від «Укрспецекспорту» – до Повітряних Сил. З другої половини січня 2020-го року оператори БПЛА приступлять до заходів з бойової підготовки на цих комплексах.
На початку грудня 2019 року тривали дослідні випробування відремонтованих на «НАРПі»» уніфікованих підвісних агрегатів заправки «УПАЗ». Су-24М з «УПАЗом» провів контактування з іншим Су-24М. Подібні польоти з дозаправкою у повітрі не проводили понад 20 років.
Відносно міжнародного співробітництва можна згадати чергову українсько-данську операція “Північний сокіл – 2019” з перевезення пального з авіабази ПС США «Туле» на данську полярну станцію «Норд» літаком Іл-76МД. Цього року українські льотчики виконали 22 польотні місії, за які перевезли більш ніж 600 тисяч літрів пального, понад 50 тонн вантажів, підготували 5 представників наземної служби та 4-х військовослужбовців льотного складу до виконання завдань в екстремальних умовах Крайньої Півночі у Гренландії. Окрім того, за результатами операції Україна заробила понад 700 тис. доларів.
У вересні 2019 року декілька українських льотчиків відвідали авіабазу Фресно в США для вивчення питань організації та проведення льотної підготовки за стандартами НАТО, а також виконали ознайомлювальні польоти на тренувальні повітряні бої та інші навчальні завдання на літаках F-15D Національної гвардії штату Каліфорнія. 17 жовтня у Португалії військові льотчики Повітряних Сил ЗСУ провели ознайомчі польоти на легкому штурмовику бразильського виробництва A29 «Super Tucano». На даний час мова про конкретну закупівлю того чи іншого зразка не йде.
Українські миротворці в Конго допомагали евакуювати персонал бази ООН, що зазнала нападу, здійснювали перевезення вантажів, особового складу, проводили медичну евакуацію. Мі-24 декілька разів завдавали удари по місцевих бойовиках.
Протягом липня-вересня 2019 року українська делегація прийняла участь у закордонних авіашоу в Англії (RIAT 2019), Литві (Falcon Wings 2019), Польщі (Aerobaltic 2019), Бельгії (Sanicole Air Show 2019). Також відбувся демонстраційний показ на авіафестивалі в Коротичі та урочистий проліт над Вінницею до 15-ої річниці ПС ЗСУ.
Авіаційні підрозділи МВС
Національна гвардія.
В період з 2 вересня по 6 вересня авіатори НГУ провели навчально-методичний збір щодо виконання польотів в умовах гірської місцевості, до якого залучалися екіпажі вертольотів МІ-2 та МІ-8. Цього року навчальний збір проходив на цивільному аеродромі «Косів» Косівського району Івано-Франківської області.
За час збору авіатори вдосконалили навички польотів в гірських умовах та відпрацювали виконання посадок та злетів на високогірських майданчиках з висотою від 1000 до 1700 метрів.
Протягом року йшло освоєння гелікоптеру Н225 та розбудова інфраструктури для його експлуатації.
Екіпажі Ан-72, серед іншого, здійснювали перевезення поранених нацгвардійців, приймали участь в чемпіонаті з парашутного спорту на аеродромі Коротич.
Прикордонники.
В рамках контракту з «Airbus Helicopters» Держприкордонслужба має отримати 24 нових гелікоптери Н125. Протягом цього року в Центрі підготовки «Airbus» проходили навчання механіки, авіоніки та пілоти – прикордонники.
ДСНС.
В 2019 році авіатори з ДСНС продовжували освоєння отриманих гелікоптерів Н225, в тому числі під час польотів у складних метеоумовах. В липні проводилась підготовка екіпажів авіації ДСНС (Мі-8, Ан-32П) до гасіння пожеж у гірській місцевості, в тому числі пошуку місць приземлення, забору води.
Екіпажі Мі-8 та Ан-32П протягом року активно працювали при гасінні лісових пожеж, займаннях трави, зокрема і в районі Чорнобиля. Медичний Ан-26 ДСНС залучався для перевезення тяжкохворих пацієнтів.
Очевидно, що авіапарк ДСНС замалий для такої кількості викликів, у зв’язку з чим безуспішно оголошувався тендер на закупівлю ще одного Ан-32П.
Основні проблеми.
Відтік кадрів
Однією із ключових проблем можна назвати відтік кадрів на підготовку яких держава витрачала значні кошти. Після завершення контракту багато військових переходить до цивільних структур. Причинами цього є сукупність проблем, серед яких рівень грошового забезпечення, соціальне забезпечення, відношення керівник-підлеглий, «совок», «паперова армія» та ін.
Застарілість техніки. Запчастини
З кожним роком наявні літаки та гелікоптери старіють фізично та «морально». Часто бувають випадки відмов приладів та систем літаків, не завжди ремонт на заводах проводиться якісно, наявна модернізація по своєму функціоналу відповідає зразкам 90-их рр. Крім того відсутнє ефективне сучасне озброєння, наприклад кориговані авіабомби, керовані ракети та сучасні системи РЕБ для індивідуального захисту літака (БАУ «Адрос», «Бар’єр-В, «ОМУТ» випробовуються вже не перший рік).
Враховуючи наявність авіатехніки радянського виробництва, гостро стоїть проблема запчастин для її ремонту. Деякі запчастини та деталі виготовляються в Україні, або знімаються і ремонтуються із так званих «донорів», а інші закупляються за кордоном (в тому числі РФ) через посередників. Так, наприклад, попри заяви про дешевшу ціну та кращу якість французьких захисних шоломів, проводились тендери на закупівлю нових захисних шоломів ЗШ-7АП(АПН) російського виробництва через посередництво приватних фірм.
Дана проблема породжує різноманітні кримінальні схеми. Зокрема із реєстру судових рішень відомо, що військові однієї із бригад знімали блоки з винищувачів, передавали/продавали їх приватній фірмі, яка в свою чергу постачала їх на авіаремонтний завод.
В деяких напрямках є спроби самостійно налагодити виробництво важливих комплектуючих. Як відомо в Україні є проблема із лопатями до гелікоптерів Мі-24, яка призвела до того, що цей тип гелікоптерів дуже рідко піднімається в небо. Нещодавно було заявлено, що у 2020 році «Мотор Січ» надасть зразки лопатей для проведення їхніх випробувань. Водночас можна згадати березень 2018 року, коли повідомлялось про готовність південноафриканської компанії Paramount Group постачати лопаті несучого гвинта для Мі-24. Однак проблема не вирішена за два роки і очевидно що можливе випробування вітчизняних лопатей займе значний час.
Втрати.
На жаль 2019 рік не обійшовся без втрат в особовому складі та авіатехніці.
28.03.2019 р. – аварія Мі-2МСБ б/н 98 зі складу 203 НАБр.
29.05.2019 р. – катастрофа Мі-8МТВ-МСБ1 б/н 638 зі складу 16 оБрАА в якій загинув командир бригади Ігор Мазепа, штурман Владислав Попенко, техніки Василь Романюк і Павло Дацюк.
02.07.2019 р. – аварія Л-39 б/н 08 зі складу 203 НАБр.
16.08.2019 р . – аварія Мі-2МСБ б/н 681 зі складу 16 оБрАА.