The New Stuff

Су-17


Су-17 – радянський винищувач-бомбардувальник. Випускався в наступних модифікаціях:

Су-17 (Fitter-B за класифікацією НАТО) — перший серійний варіант.

Су-17М (Fitter-C) — перший варіант, що випускався у великій кількості. Мав новий двигун АЛ-21Ф-3, збільшений запас палива, покращене БРЕО. Перший політ — 28 грудня 1971 року.

Су-17М2 (Fitter-D) — мав подовжену носову частину фюзеляжу, що надавала пілотові поліпшені огляд, нове БРЕО і більш широкий спектр керованого озброєння. Перший політ — 20 грудня 1973 року.

Су-17УМ (Fitter-E) — перший двомісний навчально-бойовий варіант. Перший політ — 15 серпня 1975 року.

Су-17М3 (Fitter-H) — створений на основі навчально-тренувального варіанту Су-17УМ. На місці кабіни інструктора розташовувався відсік БРЕО і додатковий паливний бак. Мав нове прицільно-пілотажне обладнання і дві додаткові точки підвіски для ракет класу «повітря-повітря». Перший політ — 30 червня 1976 року.

Су-17УМ3 (Fitter-G) — двомісний навчально-бойовий варіант, обладнання якого уніфіковане з Су-17М3. Перший політ — 21 вересня 1978 року.

Су-17М4 (Fitter-K) — останній серійний варіант. Значно змінено склад БРЕО, повітрозабірник зроблений нерегульованим, встановлений характерний додатковий повітрозабірник в підставі кіля. Перший політ — 19 червня 1980 року.

Су-17М3Р/М4Р – розвідувальна модифікація з контейнером ККР-1/54.

(Скнилів 2002 рік. Су-17М4Р з емблемою 48 ОГРАП)

Після розпаду Радянського Союзу Су-17 різних модифікацій знаходились на 4070-й базі зберігання резервних літаків (Овруч, Житомирська обл.) та близько 30-ти розвідників Су-17М4Р та навчально-бойових літаків Су-17УМ3 перебувало на озброєнні 827 ОРАП (Лиманське, Одеська обл.).

В 1997 році, відповідно до Угоди про параметри поділу Чорноморського флоту, Україна отримала 20 Су-17М3 та 3 Су-17УМ3 від 43 ОМШАП (Гвардійське), які були перегнані на аеродром Лиманське.

(Аеродром Лиманське. На задньому фоні Су-17М3 передані Україні. Фото С.Цвєткова)

В цьому ж році ескадрилья Су-17М4Р зі складу 827 ОРАП була переведена в Коломию в 48 ОГРАП, де замінила МіГ-25РБ.

(Запоріжжя 2001 рік. Відремонтований Су-17М4Р 48 ОГРАП)

Протягом 2003 року 827 ОРАП був розформований, частина літаків деякий час знаходилась в Буялику, а пізніше перевезена на зберігання в Одесу (аеродром Шкільний).

(Су-17УМ3 827 ОРАП в жовто-синьому окрасі. 2003 рік)

В 2004 році 48 ОГРАП був також розформований. Частина Су-17М4Р була утилізована в Коломиї, а частина відправлена в Запоріжжя.

Протягом 2005-2007 років близько 20 Су-17М4Р та Су-17УМ3, які раніше знаходились на озброєнні 48 та 827 полків були відремонтовані та продані в Йемен та В’єтнам.

Крім того, був підписаний контракт на постачання декількох Су-17М3 в Лівію. Літаки були відремонтовані, однак по не відомих причинах так і не дістались замовнику.

На даний час літаки цього типу знаходяться в Одесі на аеродромі Шкільний – близько 6 бортів, та Запоріжжі – близько 7 бортів.

(Запоріжжя 2012 рік.  Зліва два Су-17 які так і не були експортовані)

Крім того ЗДАРЗ «МігРемонт» і на даний час використовує Су-17УМ3 б/н 77 для підтримки навиків заводських льотчиків та випробування обладнання. Повідомлялось про польоти цього літака  осінню 2016 року.

(Запоріжжя, 2013 рік)

Також в якості пам’ятника Су-17М4 можна побачити в м. Енергодарі, та в музеях Жулян (Су-17УМ3) та Вінниці (Су-17М3).

Аварії:

1998 – аварія Су-17М4Р б/н 53 зі складу 48 ОГРАП над м. Яремче внаслідок зупинки двигуна на висоті 10 км. Після шести спроб запустити двигун, на висоті 2 км. льотчик Григорій Грищенко катапультувався, а некерований літак здійснив невеликий набір висоти та через 1 хв. 48 сек. впав на сарай місцевого жителя.

2002 – Су-17М4Р б/н 50 зі складу 48 ОГРАП, який знаходився на статичній експозиції авіашоу в Скнилові, був розрізаний крилом падаючого Су-27УБ.

(Скнилів 2002 рік.)

Експорт:

1993 – 4 Су-17М3 придбав Азербайджан. Літаки були перевезені в розібраному стані в Азербайджан на завод в м. Насосна. В тому ж році один Су-17М3 був втрачений в авіакатастрофі на аеродромі Насосна під час обльоту. Пізніше, в 2003 році в Запоріжжі було проведено ремонт двох Су-17М3 ВПС Азербайджану.

1995 – 4 Су-17М4 – Йемен.

2005-2006 – 8 Су-17М4 В’єтнам.

2006-2007 – 12 Су-17М4 – Йемен.