The New Stuff

806 БАП (Луцьк)


806-ий бомбардувальний ордена Суворова 3-го ступеня авіаційний полк

1942-1992 – ВПС СРСР.

1992-2004 – ВПС України.

806-й штурмовий Ордена Суворова 3-го ступеня авіаційний полк був сформований 27-го березня 1942 року у місті Астрахань. На час формування на озброєння полку надійшли нові на той час штурмовики Іл-2, тому полк на той час був штурмовим.

(Бойовий шлях полку)

Протягом війни полк змінив багато аеродромів дислокації, дав країні сімох Героїв Радянського Союзу, звільняв від німецько-нацистських загарбників Донбас, Південну Україну, Крим, приймав участь в штурмі Сапун-гори під Севастополем і в операції з форсування Дніпра. За участь у звільненні Прибалтики полк був нагороджений орденом Суворова 3-го ступеня.

У 1948 році полк “осів” у Луцьку. В подальшому він входить до першої лінії оборони, стає провідним і несе постійне бойове чергування на західних кордонах СРСР.

(Су-17М2 на аеродромі Луцьк, середина 1980-их років)

В 1945 році полк отримує на озброєння нові штурмовики Іл-10, а вже у 1955 – нові реактивні винищувачі МіГ-15 і МіГ-17, перетворившись зі штурмового на авіаційний полк винищувачів-бомбардувальників. З часом авіаційна техніка модернізувалась, на озброєння поступали її нові зразки і цей процес не оминав і 806-й полк. В 1961 році полк отримує на озброєння нові надзвукові винищувачі-бомбардувальники Су-7Б і Су-7БМ, на яких у 1968 році бере участь в операції “Дунай” по придушенню антикомуністичного повстання в Чехословаччині.

(МіГ-15 на аеродромі Луцьк, 1956 рік)

Вже в 1973 році на озброєння полку надходять нові надзвукові винищувачі-бомбардувальники зі змінною геометрією крила Су-17М2, на яких полк у 1979 році був передислокований в Афганістан, але участі в бойових діях не брав, мовляв, завдання по захисту західних рубежів СРСР від “капіталістичного ворога” було більш пріоритетним. Тому через місяць полк був передислокований назад в Луцьк, а його замінили авіаційні полки, які були дислоковані на аеродромах Середньої Азії.

(Су-17М2 на аеродромі Луцьк, друга половина 70-их років)

У 1981 році полк брав участь у загальносоюзних військових навчаннях “Захід-81”.
У 1989 806-й полк стає бомбардувальним, прийнявши на озброєння надзвукові фронтові бомбардувальники Су-24.
У 1992 році особовий склад полку дає присягу на вірність народу України.

Починаючи з 1992, українська армія починає занепадати через брак коштів в державному бюджеті. Цей процес не оминає і Військово-Повітряні Сили, зокрема і 806-й авіаполк. Учбово-тренувальні польоти стають дедалі рідшими, кваліфікація льотного складу колись одного з найбільш боєздатних авіаполків у ВПС СРСР катастрофічно падає.

(Су-24 на аеродромі Луцьк, 1998 рік)

У 2001 році полк проходить останню модернізацію свого авіаційного парку, отримавши на озброєння модернізовані надзвукові фронтові бомбардувальники Су-24М з розформованого 947-го бомбардувального авіаційного полку, дислокованого на аеродромі в місті Дубно Рівненської обл.

З 2001 року літаки полку майже не піднімаються у небо, а у 2004 році приходить наказ Міністерства Оборони про розформування полку. За 5 літних змін у березні-квітні 2004 року здійснюється обліт і передислокація останніх 17-ти бомбардувальників, які ще могли піднятися в небо за технічним станом, на аеродром в місті Старокостянтинів Хмельницької області.

28-го квітня 2004 року останній бомбардувальник Су-24М покинув Луцький військовий аеродром, на прощання погойдавши крилами і взявши курс на Старокостянтинів.

(Крайні Су-24М перед відльотом. Аеродром Луцьк, 28 квітня 2004 року)

Більшість особового складу 806-го бомбардувального аваційного полку була звільнена з лав Збройних Сил, лише мала частка продовжила службу в інших підрозділах Військово-Повітряних Сил. 30-го жовтня 2004 року були розформовані останні наземні підрозділи полку, наземна спеціальна техніка передана в інші авіаційні підрозділи, а його Бойовий Прапор був зданий в музей Збройних Сил України. Так завершилася історія 806-го бомбардувального ордена Суворова 3-го Ступеня авіаційного полку, який протягом 56 років стояв на сторожі мирного волинського неба і став для лучан невід’ємною частиною історії рідного міста.

(Шеврон полку)

На даний час  на Луцькому військовому аеродромі на вічній стоянці стоять 2 десятки бомбардувальників, які вже ніколи не зможуть піднятися в небо за технічним станом.

(Су-24М на консервації. Аеродром Луцьк 2012 рік)

Після розформування полку на аеродромі була створена авіаційна комендатура, яка займається підтриманням аеродрому у готовності.

Автор статті Ілля Сметанін Організація Волинських Авіалюбителів “ОВАЛ”