The New Stuff

48 Окремий Гвардійський Нижньодністровський ордену Суворова 3 ступені розвідувальний авіаційний полк


48 Окремий Гвардійський Нижньодністровський ордену Суворова 3 ступені розвідувальний авіаційний полк.

ВПС СРСР 1941-1991

ВПС України 1991-2004

Аеродром Віндаві 1941-1953

Аеродром Коломия 1953-2004

В складі ВПС СРСР

У складі діючої армії з 22 червня 1941 по 14 липня 1941 і з 16 вересня 1941 по 8 лютого 1943 року.

На 22 червня 1941 базувався на аеродромі у Віндаві, маючи в наявності 54 СБ, входив до складу 6-ї змішаної авіадивізії, війну зустрів як 40-й швидкісний бомбардувальний авіаційний полк.

22 червня 1941 близько 10 години здійснив перший бойовий виліт (виключаючи виліт літака-розвідника близько 4 ранку в район Кенігсберга), здійснивши наліт на Кенігсберг, Таураге і Мемель. За радянськими даними наліт закінчився успішно, бомби були скинуті точно на об’єкти, полк втрат не мав. Це був перший удар радянських бомбардувальників по військових об’єктах у тилу противника.

У період підготовки Сталінградської наступальної операції, полк брав участь у фотографуванні оборонних позицій військ противника, в результаті чого була розроблена єдина фотокарта усього району для вищого військового керівництва.

На 20 грудня 1942 полк мав у своєму розпорядженні 10 Пе-2, 10 Пе-3, 3 В-25С «Мітчелл».

Станом на 1 січня 1943 полк мав у своєму розпорядженні 11 літаками Пе-3, що становило 38% від усього бойового складу; крім того полк був озброєний літаками А-20В «Бостон». Згодом в полку поступово стала збільшуватися частка літаків А-20В «Бостон», а чисельність Пе-3 зменшуватися.

8 лютого 1943 перетворений в 48-й гвардійський авіаційний полк далеких розвідників Головного Командування Червоної Армії.

Звання Герой Радянського Союзу були присвоєні військовослужбовцям полку:

В 1953 році перебазувався на аеродром Коломия. Брав участь в численних навчаннях ВПС СРСР, а також виконував спецзавдання, зокрема в 1965 році вів розвідку над Угорщиною, в 1968 над Чехословаччиною.

Мав на озброєнні розвідники Іл-28 (1953), Як-25 (1959), Як-27Р, Як-28Р (1962), МіГ-25РБ, СУ-24МР (1987).

На початку 80-их рр. на аеродромі полку знімались епізоди фільму “Три відсотки ризику”, головні ролі у якому зіграли радянські актори Лавров Кирило Юрійович та Дем’яненко Олександр Сергійович.

Полк в складі ВПС України.

На момент проголошення незалежності України полк знаходився в Коломиї та мав на озброєнні розвідники Су-24МР та МіГ-25РБ  (РБС, РБШ, РБФ, РУ).

В 1994 році отримав 3 ескадрилью на Су-24МП з розформованого 118 ОАП РЕБ з Чорткова. Даний тип літаків перебував в Коломиї до 1997 року і в подальшому був переведений в Миколаїв.

В 1996 році літаки Міг-25РБ були зняті з озброєння і виведені в Запоріжжня на зберігання, частина яких і до сьогодні там знаходиться. Слід вказати, що певна кількість бортів здійснила переліт в Запоріжжя, як то кажуть «своїм ходом». Кілька МіГів стали еспонатами музею у Вінниці та Жулянах.

В січні 1997 року полк перевчився на Су-17М4Р, ескадрилью яких отримав з Лиманського.

Відомо про дві втрати даних літаків. Так, в 1998 році внаслідок зупинення двигуна Су-17 впав в м. Яремче, а під час катастрофи в Скнилові в 2002 році один СУ-17М4Р б\н 50 був знищений падаючим Су-27.

Полк розформований в 2004 році. Частина літаків Су-17М4Р була утилізована, частина відправлена в Запоріжжя на базу зберігання. Су-24МР ввійшли до складу розвідувальної ескадрильї 7 БАП (м. Старокостянтинів). Слід вказати, що в 2003 році, перед розформуванням 48 ОГРАП отримав 9 СУ-24МР із 511 ОРАП (Буялик, Одеська обл.), який розформували швидше за коломийський полк. Графік перельоту з Буялика в Коломию: 05.04.2003 БН01, 28, 22;  28.05.2003 БН06, 10; 04.06.2003 БН11(04-04), 30; 08.07.2003 БН20, 33.

З початком бойових дій на сході України екс-коломийські розвідники здійснювали бойові вильоти над захопленими містами, вздовж кордону з РФ. Частина літаків була відновлена силами ТЕЧ 7 БрТА, і на сьогоднішній день літають з емблемою 48 ОГРАП та знаком «Гвардія».

 

Аеродром Коломия.

Злітна смуга 2500*60 м. Використовується в якості резервного аеродрому.

Після розформування полку була створена 108 авіаційна комендатура, яка здійснювала підтримання аеродрому у робочому стані.

Під час повені 2008 року на аеродром здійснювалась евакуація постраждалих людей гелікоптером Мі-8.

В 2009 році, після проведеного ремонту злітної смуги, було проведено авіаційні навчання. Участь в яких брали штурмовики Су-25 з Миколаєва та винищувачі МіГ-29 з Івано-Франківська.

В подальшому були поодинокі навчання франківських Мігів та Альбатросів.

Насиченим для аеродрому став 2016 рік. В липні у рамках проведення командно-штабних навчань було здійснено перебазування бойових літаків — легких фронтових винищувачів МіГ-29 і навчально-бойового літака Л-39 “Альбатрос” з Івано-Франківська в Коломию із заступом на бойове чергування.

Протягом літа 2016 року на летовище прибували Ан-26 з Чугуєва з особовим складом ХНУПС, які здійснювали підготовку аеродрому до навчань курсантів 3 курсу льотного факультету, що відбулись в серпні-жовтні на літаках Л-39.