СУ-24
СУ-24/М
В 1991 році ВПС України мали близько 120 Су-24М та 90 Су-24.
Су-24 та Су-24М станом на 1991 рік знаходились в Україні на озброєнні 7 БАП (Старокостянтинів), 29 БАП (Бердянськ), 69 БАП (Овруч), 230 БАП (Черляни), 727 БАП (Канатово), 806 БАП (Луцьк), 947 БАП (Дубно).
(Старокостянтинів, 1994 рік)
29 БАП (Бердянськ) мав на озброєнні Су-24. Розформований в 1996 році. Частину Су-24 утилізували, частину відправили іншим полкам в Луцьк та Черляни, а також в Миколаїв (33 ЦБП та ПЛС).
69 БАП (Овруч) мав на озброєнні Су-24. В 1993 році перебазований в Черляни. Розформований в кінці 90-их рр.
(Черляни, 1994)
230 БАП (Черляни) мав на озброєнні Су-24 та Су-24М. Розформований в 1992 році в зв’язку з відмовою більшості особового складу приймати присягу України.
947 БАП (Дубно) мав на озброєнні Су-24М. Розформований в 2001 році. Літаки перебазовані до Луцька де ввійшли до складу 806 БАП та Білої Церкви для утилізації.
(Су-24М зі складу 947 БАП, 1992 рік)
806 БАП (Луцьк) мав на озброєнні Су- 24 та Су-24М. Розформований в 2004 році. Справні Су-24М перебазовано в Старокостянтинів. Частина Су-24М залишилась на зберіганні в Луцьку.
727 (44) БАП (Канатово) мав на озброєнні Су-24М. Розформований в 2004 році. Частину літаків перебазовано в Старокостянтинів, а також в Білу Церкву на консервацію.
(Канатово, Су-24М з ракетою Х-58)
7 БАП (Старокостянтинів) мав на озброєнні Су-24М. В 2005 році залишився єдиним бомбардувальним полком ВПС України, в подальшому перейменований на 7 бригаду тактичної авіації ім. П.Франка.
З середини 1990-их Су-24 поступово виводили з експлуатації. Після 2000 року Су-24 були фактично зняті з озброєння. Оскільки була достатня кількість сучасніших Су-24М. На даний час невелика кількість Су-24 знаходяться в Миколаєві та Білій Церкві, Чугуєві, навчальному центрі Василькова.
(Біла Церква 2010 р.)
Також «чисті» Су-24 перебувають в Державного музею авіації в Жулянах, регіональному музею української армії та техніки, Музею авіації у , а також в якості пам’ятника в , (Естонія).
13 лютого 1992 року відбувся угон 6 Су-24М зі складу 7 БАП (Старокостянтинів) в Шаталово (РФ).
Цитата: «Взлетели все девять бортов, начали программу облёта, но шесть бортов, повернули на север, со снижение и набором скорости ( а Су-24М с системой МВК-мало высотного контура, понятнее “с огибанием рельефа местности”, мог идти на сверхзвуке на малой высоте до 50 метров). Когда их запросили, куда они, зам. к-ра полка сказал:- Когда сядем, узнаете!и ушли с канала. Сели они в Шаталово.»
На початок 2014 року за деякими даними в льотному стані перебувало до 10 Су-24М.
У зв’язку з бойовими діями на Сході України бомбардувальники Су-24М були перебазовані на аеродроми Канатово та Миргород, де несли бойове чергування та здійснювали бойові вильоти.
Відомо про нанесення ударів Су-24М в р-ні. м. Антрацит, мостах навколо Луганська . , що бригада виконала 150 бойових вильотів в зону АТО.
До речі, аеродром Канатово був відновлений в 2014 році та використовується як резервний і по даний час. Так в 2016 році, судячи зі супутникових знімків на аеродромі тривалий час базувалося 4 Су-24М/МР.
(Канатово 2014 рік)
З 2014 року силами ТЕЧ бригади почали вводитись в стрій машини, які тривалий час не літали. В 2015 році НАРП передав відремонтований Су-24М б/н 41, а пізніше б/н № 20 які окрашені в піксельний камуфляж. Таким чином з 2014 року по січень 2017 року, судячи з наявних фото НАРП зміг відремонтувати два Су-24М, попри те, що замовлення були на більшу кількість літаків.
(Луцьк, 2016 рік)
Станом на кінець 2016 року, за деякими підрахунками, в тому числі зробленими та опублікованими в іноземних авіаційних журналах, в льотному стані перебуває близько 15-ти Су-24М.
Втрати:
Небойові:
1996 (точна дата не відома) – Аварія Су-24 806 БАП (Луцьк).
18.08.1999 р. – Аварія Су-24 б/н 44 806 БАП (Луцьк). Причина: відмова інтерцепторів.
21.03.2014 р. – Аварія Су-24М б/н 83 7 БрТА (Старокостянтинів). Причина не відома.
Бойові:
20.08.2014 р. – Аварія Су-24М б/н 27 7 БрТА (Старокостянтинів). Причина: збитий в р-ні. м. Новосвітлівка Луганської обл. ймовірно із ЗРПК «Панцир С1». Льотчики катапультувалися та були евакуйовані. Один з льотчиків отримав травму та в подальшому, через стан здоров’я, був звільнений з лав ЗСУ. Екіпаж був єдиним в тактичній авіації, хто зумів добратися до НАЗу після приземлення, всі інші не мали й зайвої секунди часу.
СУ-24МР
Су-24МР – фронтовий розвідник. Здатний вести радіотехнічну, лазерну, телевізійну, інфрачервону, радіаційну розвідку.
Станом на 1991 рік Су-24МР знаходився на озброєнні 48 ОГРАП (Коломия) та 511 ОРАП (Буялик), дані полки отримали літаки в 1987 та 1984 роках.
(Коломия, 48 ОГРАП)
В 1990 році в 511 ОРАП втратили в аварії один борт, більше про втрат Су-24МР не відомо.
В 2003 році 511 ОРАП розформували. Техніка полку здійснила переліт в Коломию де ввійшла до складу 48 ОГРАП та в Білу Церкву на консервацію.
(Буялик, 511 ОРАП)
Так в Коломию перелетіли борти БН 01, 28, 22 (05.04.2003); БН 06, 10 (28.05.2003) ; БН 11(04-04), 30; (04.06.2003); БН 20, 33. (08.07.2003). В Білу Церкву БН 03, 04, 05, 12, 21, 23. 03.09.2003 року відбувся переліт крайнього борта Су-24МР БН 04 на аеродром Біла Церква.
(Старокостянтинів 7БрТА, 2011 рік)
Слід згадати про найколоритніший борт № 33 (15, перший серійний Су-24МР, с/н 0115301, вироблений 06.06.1983 р.) відомий в народі як «Акула». В кінці 1990-их на борт № 33 нанесли щелепи акули та емблему на лівому борту на якій зображена сова з плівкою та лавровим вінком. Ймовірно в Коломиї перед передислокацією в Старокостянтинів йому змінили бортовий номер на 15. Даний борт літав до середини 2000-их., оскільки в нього попала блискавка, яка пошкодила кіль та спалила проводку. У зв’язку з цим йому замінили кіль, однак більше він не літав.
(Старокостянтинів. Борт 15 після попадання блискавки)
З 2011 року почали наносити малюнок щелеп акули на інші Су-24МР, а на даний час всі МР-и, які перебувають в льотному стані (крім тих, що в піксельному камуфляжі), з грізними щелепами. Крім щелеп на деякі літаки наносять малюнок сови, яка є покровителькою розвідки та емблему 3 РАЕ 7 БрТА.
З початком бойових дій на сходу України екіпажі Су-24МР здійснювали вильоти на проведення розвідки над захопленими територіями.
Так, 02 липня 2014 року в районі міста Слов’янськ Донецької області з ПЗРК був підбитий Су-24МР борт №11. Літак на одному двигуні летів близько 300 км. до аеродрому та при посадці відбулась пожежа на борту. Про те, літак успішно здійснив приземлення та в подальшому був відремонтований та введений в стрій бригади. Екіпаж був нагороджений орденом Богдана Хмельницького ІІІ ступеня. Більше про даний випадок можна почитати
(Біла Церка. Пошкоджені елементи борту №11 встановлені на інший літак)
Слід згадати про спробу угону Су-24МР борт № 36 в Російську Федерацію, що за версією слідства мала місце 08 вересня 2014 року. 22 червня 2016 року було винесено вирок відносно льотчика, якому суд призначив покарання у виді 12 років позбавлення волі, однак через порушення процедури розгляду кримінального провадження, апеляційною інстанцією справу направлено на повторний розгляд.
З даного судового рішення можна дізнатися також, що екіпажами Су-24МР здійснювалися вильоти вздовж кордону з РФ. Інформація про ворожі війська біля нашого кордону мала надважливе значення.
Тільки екіпаж борту №36 здійснював польоти: 2, 9, 15, 18, 22, 23, 27 липня 2014 року і 1, 3, 6 серпня 2014 року. З цього слідує, що Су-24МР мав важливе значення для отримання розвідувальної інформації і даний літак активно використовувався для розвідки.
(Луцьк. ЛМЗ 2016 рік)
Часто можна почути про те, чи потрібен нам такий літак, враховуючи витрати на нього та наявність безпілотників. Однак не слід забувати, що наразі в нас немає БПЛА, які можуть здійснювати, зокрема радіотехнічну розвідку.
Наразі, судячи з наявних фото, в справному стані перебуває 6-8 Су-24МР.
В листопаді 2015 року НАРПом було передано відремонтований Су-24МР борт № 59, який окрашений в піксельний камуфляж.
(Миколаїв. Відремонтований Су-24МР. 2015 рік)
CУ-24МП
В 1983 році в серійне виробництво був запущений літак постановник перешкод .
Як відомо, всі серійні машини (7 чи 8 бортів) попали в 118 окремий авіаполк радіоелектронної боротьби (ОАП РЕБ) в м. Чортків.
(Су-24МП в 118 ОАП РЕБ, 1994 р.)
В 1989 вказані Су-24МП передислокували з Чорткова в Ной-Вельцев (Німеччина) в 11 ОРАП (окремий розвідувальний авіаполк) де вони пробули до 1991 року і знову повернулись до Чорткова.
(Су-24МП в 11 ОРАП, 1990 р.)
У зв’язку з розформуванням 118 ОАП РЕБ, літаки Су-24МП були переведені в Коломию в 48 ОГРАП (окремий гвардійський розвідувальний авіаполк), де вони пробули чотири роки і в 1998 році їх відправили в Миколаїв в 33 ЦБП (центр бойової підготовки). За деякою інформацією літаки використовували для перенавчання льотчиків з Су-24 на Су-24М.
(Су-24МП в Миколаєві, 1998 р.)
Ймовірно у 2004 році Су-24МП були утилізовані.
Враховуючи складність та недоведеність бортового обладнання Су-24МП до необхідних параметрів, потреба у таких літаках відпала.
Місця дислокації:
1983 – Чортків 118ОАП РЕБ
1989 – Ной-Вельцов 11ОРАП
1991 – Чортків 118ОАП РЕБ
1994 – Коломия 48 ОГРАП
1998 – Миколаїв 33 ЦБП.
З форуму Airforce.ru
4160464201011 МП №153 01 01 16.06.83 СССР 968-й ИСИАП, 4-й ЦБП
4160464201042 МП №153 01 02 16.06.83 СССР 18 968-й ИСИАП, 4-й ЦБП
416046?301?03 МП №153 01 03 1983 СССР 10 118-й оАПРЭБ, 40 11-й ОГвРАП, 118-й оАПРЭБ Украина бн 10
416046?301?04 МП №153 01 04 1983 СССР 11 118-й оАПРЭБ, 41 11-й ОГвРАП, 118-й оАПРЭБ Украина бн 11
416046?301?05 МП №153 01 05 1983 СССР 12 118-й оАПРЭБ, 42 11-й ОГвРАП, 118-й оАПРЭБ Украина бн 12
416046?402?01 МП №153 02 01 1984 СССР 15 118-й оАПРЭБ, 4-й ЦБП
416046?402?02 МП №153 02 02 1984 СССР 18 118-й оАПРЭБ, 48 11-й ОГвРАП, 118-й оАПРЭБ Украина бн 15
416046?502?03 МП №153 02 03 1985 СССР 17 118-й оАПРЭБ, 47 11-й ОГвРАП, 118-й оАПРЭБ Украина бн 17
416046?502?04 МП №153 02 04 1985 СССР 14 118-й оАПРЭБ, 44 11-й ОГвРАП, 118-й оАПРЭБ Украина бн 14
416046?502?05 МП №153 02 05 1985 СССР 16 118-й оАПРЭБ, 46 11-й ОГвРАП, 118-й оАПРЭБ Украина бн 16