The New Stuff

Cу-25


Су-25 – одномісний броньований дозвуковий штурмовик.

Станом на 1991 рік штурмовик Су-25 знаходився в Україні в складі 452 ОШАП (Чортків), 299 ОМШАП (Саки), 100 КВАП (Саки).

На даний час єдиною частиною на озброєнні якої перебувають Су-25 в модифікаціях Су-25/М1/М1К та Су-25УБ/УБМ1/УБМ1К є 299 бригада тактичної авіації.

З прийняттям на озброєння Су-25 почали створюватися штурмові полки.

Так, 299 КШАП (Саки) почав отримувати Су-25 в 1983 році.

У 1984 році 90 ОШАП (Арциз, Одеська обл.) отримав Су-25. В подальшому техніка полку брала участь в бойових діях в ДРА. Після розформування в 1989 році Су-25 90 ОШАП були передані до 299 ОМШАП (перейменований з КШАП) та 100 КВАП.

(Арциз 1986 р.)

Весною 1987 року почалось формування 452 ОШАП, який мав базуватися не аеродромі Олександрія. Однак у зв’язку з тим, що в Олександрії не було підходящої злітно-посадкової смуги (планували продовжити, але потім відмовились від цієї ідеї) полк був переведений фактично на аеродром Близнюки (Харківська обл.). В січні 1989 року 452 ОШАП прибув в Чортків, де замінив 368 ОШАП, який передислокували в Німеччину.

368 ОШАП до травня 1988 року дислокувався на аеродромі Калинів. Весною 1988 року передислокувались на аеродром Чортків, а в грудні того ж року в Німеччину на аеродром Деммін.

Також, слід також зазначити, що в 1989 році на аеродромі Броди проходив випробування модернізований штурмовик Су-25Т, у якому для маскування під звичайний Су-25УБ домалювали задню кабіну.

Су-25УТГ. Після розпаду СРСР Україна отримала 5 Су-25УТГ (б/н 60, 61, 62, 63 и 64). В 1994 році 3 УТГ були обміняні на російські Су-25УБ. Інші два УТГ були продані в Китай (2007 рік) та США (2011).

Станом на 1991 рік штурмовик Су-25 знаходився в Україні в складі 452 ОШАП (Чортків), 299 ОМШАП (Саки), 100 КВАП (Саки). Загальна кількість близько 70 бортів.

452 ОШАП в кінці 2004 року був розформований. Су-25 були передані до складу 299 ШАБр. Також близько 13 Су-25 були перевезені на аеродром Івано-Франківськ. Станом на 2017 рік в Івано-Франківську знаходиться 3 Су-25.

(Су-25 в Івано-Франківську. 2006 р.)

В 2005 році 299 ШАБр (перейменована з ШАБ та ОШАП) передислоковується на аеродром Кульбакіно.

Після ремонту на ЗДАРЗ «МіГремонт» на початку 2000-их рр.. частина бортів отримали новий камуфляж та емблеми з кількістю бойових вильотів в Афганістані – борт № 10, 27, 30  «ДРА 600», борт № 25 – «ДРА 900».

Протягом 2009-2010 років частина Су-25 була продана в Чад (5-6 бортів, в тому числі Су-25УБ).

Також в 2009 році було продано два Су-25УБ в Екваторіальну Гвінею.

В 2010 році на озброєння прийнято модернізовані Су-25М1 та Су-25УБМ1. Першим модернізованим бортом став борт №41. Пізніше вийшли із заводу борти № 03, 04, 05 в зеленому камуфляжі.

З 2012 року Су-25М1 почали отримати «піксельний» камуфляж. Першим отримав такий камуфляж борт №06. А з 2015 року такий камуфляж отримують Су-25УБ.

В цей же рік 2 Су-25 були продані в ДР Конго.

В 2015 році на озброєння прийнята модифікація Су-25М1К та Су-25УБМ1К, на якому, зокрема встановлено засоби захисту КУВ “Адрос”.

Станом на 2014 році в складі 299 БрТА судячи з наявних фото в льотному стані було 14-16 бортів.

Весною 2014 року Су-25 вперше з’явились над Краматорськом де здійснювали обліт району.

З початком активних бойових дій штурмовики 299 БрТА були перебазовані на аеродроми Дніпра, Миргорода, Чугуєва, Мелітополя.

Першим зафіксованим застосуванням Су-25 під час АТО є випадок від 6 травня, коли Су-25 знищив підбитий Мі-24 біля Словянська.

26 травня 2014 року Су-25 брали участь в бою за Донецький аеропорт, здійснюючи удари по місцях скупчення бойовиків.

В подальшому здійснювались бойові вильоти на знищення блок-постів, ворожої техніки, мінування доріг, здійснення РЕБ (про РЕБ підтверджується фото уламка СПС-141 та допитом збитого 23 липня 2014 року льотчика). Протягом липня-серпня штурмовою авіацією здійснювались активні вильоти по підтримці наших військ біля Савур-Могили та на кордоні з РФ.

За час літньої кампанії 2014 року було втрачено 5 штурмовиків Су-25. Дякуючи Богу, жоден з льотчиків не загинув. 299 БрТА з весни по кінець літа 2014 року виконала близько 300 бойових вильотів.

Слід згадати випадок від 16 липня 2014 року, коли при здійсненні бойового вильоту в штурмовик Су-25 влучила ракета ПЗРК, яка пошкодила частину крила та вивела з ладу гідросистему. Однак, льотчик не покинув літак та в супроводі іншого Су-25 здійснив аварійне приземлення без випуску шассі на грунтовий аеродром малої авіації в с.Майське. Завдяки вмілим діям льотчика вдалось зберегти літак, який в подальшому було відремонтовано та введено в стрій.

Враховуючи, що більшість втрачених бортів були з номерами, які починались на цифру “0”, то в 299 БрТА здійснили зміну бортових номерів Су-25, які містили першу цифру “0”. Так, наприклад, борт 09 став 49, а борт 05 –45.

З наявних фото- та відеоматеріалів можна побачити, що в основному використовувались некеровані ракети С-8. Типова схема підвіски на Су-25 – 2 ПТБ, 2 Б-8, 2- АБ-250. Травнем 2014 року датоване фото Су-25 з ОДАБ-500, з “привітом Путлеру”. Керовані ракети Х-29 використовувались «буквально один-два рази».

Після підписання Мінських угод авіація в бойових діях не застосовується. Даний час використовується для покращення бойової підготовки льотчиків. Зокрема активно відпрацьовуються польоти на ПМВ, стрільби НАРами з кабрирування.

Також з моменту припинення бойових вильотів в зону АТО відновлюється техніка шляхом заводського ремонту та ремонту силами ТЕЧ бригади. За деякими підрахунками по наявних фото, станом на початок 2017 року “на крилі” перебуває близько 25 штурмовиків.

Однак попри проведені ремонти та модернізацію Су-25 ПС України поступається в можливостях електроніки, озброєння своїм аналогам.

Втрати:

Небойові:

  • 03 квітня 2002 року. Катастрофа Су-25 борт №34 під час випробовувального польоту після ремонту на ЗДАРЗ «МігРемонт». Льотчик Гудін Юрій загинув.
  • 11 листопада 2015 року. Катастрофа Су-25М1 борт №07. Зіткнувся з ЛЕП в Запорізькій обл. Льотчик Большаков Єгор загинув.
  • 14 липня 2016 року. Аварія Су-25М1 борт № 38 при зльоті в Старокостянтинові. Льотчик катапультувався

Бойові:

  • 02 липня 2014 року. Аварія Су-25М1 борт №06, який був підбитий з ПЗРК в р-ні Cлов’янська. Розбився в аеропорту Дніпра. Льотчик катапультувався
  • 16 липня 2014 року. Аварія Су-25М1 борт №03. Збитий в р-ні м. Амвросіївка. Льотчик катапультувався
  • 23 липня 2014 року. Аварія Су-25М1 борт №04. Збитий в р-ні. Савур-Могили. Льотчик катапультувався
  • 23 липня 2014 року. Аварія Су-25 борт №33. Збитий в р-ні. Савур-Могили. Льотчик катапультувався.
  • 29 серпня 2014 року. Аварія Су-25М1 борт №08. Збитий в Старобешівському р-ні. Донецької обл. Льотчик катапультувався.

Інформація зібрана з відкритих джерел. Доповнення та уточнення присилайте на post@militaryaviation.in.ua або на нашу сторінку в Фейсбук https://www.facebook.com/MilitaryAviationInUA