The New Stuff

Історія одного літака. Су-27УБ б/н 69


Інформація зібрана спільнотою «Су-27 України» з відкритих джерел.

Су-27УБ №69 – с/н 96310418215, випущений 01.03.1990 року.

«Спарка» під номером №04 синій прийшла з заводу в 1 ае 100-го корабельного винищувального авіаполку (Саки) на весні 1990 року. Вона мала посилені стійки шасі, оскільки стандартні стійки не довго витримували злети з трампліну комплексу НИТКА.

Планові польоти Су-27 в Саках по програмі підготовки пілотів морської авіації тривали до осені 1992 року.

(Миргород. 1993 р.)

В наступні пів року Су-27УБ №04 передали в 831 винищувальний авіаполк. По прибутті літаку замінили бортовий номер 04 синій на 69 червоний. Крім того, цей борт отримав опізнавальні знаки раннього зразку – на кілях нанесли жовтий тризуб у синьому колі. В такому вигляді його побачила делегація ОБСЄ, яку приймали в Миргороді у 1993 році.

До 1996 опізнавальні знаки привели до нового зразку, який став загальноприйнятим у ВПС України.

По даним на 15 вересня 1996 року, Су-27УБ №69 перебував на аеродромі Кіровське, ймовірно літак приймав участь в програмі IFPA (польоти на винищувачах для туристів).

(Photo Chris Lofting)

Через певний час борт повернувся в Миргород. В 1999 році він отримав бортові номери 69 синього кольору.

В кінці 2001 року – на початку 2002-го «спарку» передають в 2 авіаескадрилію 9 винищувального авіаполку, смт Озерне (Житомирська обл.).

В липні 2002 року Су-27УБ №69 було обрано для участі в авіашоу на аеродромі Скнилів.

24 липня 2002, коли до Озерного з’їхались В. Топонар та Ю. Єгоров, було виконано 1 тренувальний політ, під час якого пілоти виявили незначну несправність. Проте після перевірки техніки виявили куди значніший дефект – обрив лопатки компресора одного з двигунів. Через це керівництво авіаполку було вимушено замінити літак на Су-27УБ №42.

В 2002-2003 роках фахівці озерненської ТЕЧ перефарбували спарку в яскравий різаний камуфляж, номер лишили без зміни. З лівого боку під кабіною нанесли герб 9 вап.

(Миргород, 2004 р.) 

На початку 2004 року №69 повертається в Миргород. Наступні 5 років борт мало світився, але швидше за все був у строю.

В 2009 році у літака закінчився 19-річний термін до першого ремонту, який до цього кілька разів продовжували. Тому в липні 2009 року його повантажили на вантажівку й перевезли в Запоріжжя. На Запорізькому державному авіаремонтному заводі його відремонтували й імовірно частково модернізували. Борт отримав блакитно-сірий хвилястий камуфляж, герб галацького авіаполку та герб ЗДАРЗ на правому кілі.

Ремонт закінчено в жовтні 2010 року, тим не менш №69 затримався в Запоріжжі аж до літа 2011 року через заборгованість Міністерства оборони України по оплаті ремонту перед ЗДАРЗ “Мігремонт”. Були чутки що певний час військові брали в оренду «спарку» у заводу на час польотів.

(Запоріжжя, 2011 р.)

В Миргород №69 повернувся в липні 2011 року і якраз вчасно – з 18 по 29 липня на місцевому аеродромі відбулись славнозвісні навчання “Безпечне небо-2011”, в рамках яких до України прибули 6 літаків F-16 Національної гвардії Каліфорнії. Су-27УБ №69 був одним з найактивніших Су-27 в ті дні, літав у строю з F-16.

Після навчань «спарку» передали в Озерне й включили в склад 9 ВАП. Попри це вона досить часто перебував у Миргороді.

Вересень 2011- участь в навчаннях “Адекватне реагування-2011”.

В 2012 році після розформування 9 ВАП, №69 включили в склад новоствореної 39 окремої авіаційної ескадрильї тактичної авіації. Напис “Галацький авіаполк” на лівому борті зафарбували, намалювавши герб 39 ОАЕ.

З 8 червня по 1 липня 2012 року Су-27УБ №69 був задіяний у бойових чергуваннях над Києвом під час проведення матчів Євро-2012.

Вересень 2012- участь в навчаннях “Перспектива-2012”. Пуски керованих ракет повітря-повітря.

(Бельбек, 2012 р. Фото Dirk Peisker)

3 липня 2013 року, під час перельоту Су-27УБ №69 з Озерного до Василькова виникла позаштатна ситуація. При заході на посадку на аеродром Васильків, один із льотчиків встановив кран шасі на випуск, після чого в кабіні висвітився індикатор проміжного положення шасі. Тобто шасі було випущено, але вони вийшли не до кінця й не стали на замок.

Командир спрямував «спарку» для прольоту над ВПП. Від керівника польотів він почув, що створки шасі відкрито, але стійок не видно. В такій критичній ситуації пілоти діяли рішуче і без паніки. Шляхом виконання певних маневрів, вони створили знакоперемінні перевантаження. Завдяки цьому шассі повністю вийшли й стали на замки. Льотчики успішно виконали посадку в Василькові.

В другій половині 2013 року Су-27УБ №69 став зіркою відразу чотирьох європейських авіашоу:

Kecshkemet Airshow – Кечкемет, Угорщина, 03.08 – 04.08.2013

Radom International Airshow – Радом, Польша, 24.08 – 25.08.2013

Slovak International Air Fest – Братислава, Словаччина, 31.08 – 01.09.2013

Czech International Air Fest – Градец Кралове, Чехія, 07.09 – 08.09.2013

(Су-27УБ б/н 69 на одному з авіашоу в 2013 р. Фото epktspotters)

Пілотували Су-27УБ на авіашоу наші визнані майстри – Василь Нікіфоров, Олександр Оксанченко та Дмитро Фішер. Тоді вперше з 2004 року наші пілоти виконували програму пілотажу, а не лише статичний показ перед іноземними глядачами.

Вересень-жовтень 2013 – участь у зборах тактичної авіації у Івано-Франківську. Протягом 2014 року про «спарку» майже не було інформації. Не відомо, брала вона участь в АТО, чи ні.

На весні 2015 року Су-27 з Озерного на кілька місяців перебазувались в Старокостянтинів. В одному з польотів кілька бортів, серед них і №69, попали під сильний град, тому фарба на них була дещо пошкоджена.

Восени 2015 року Су-27 повернулись в Озерне.

В березні 2016 року на аеродромі Миргород в складних метеорологічних умовах, льотчик після виведення обертів двигунів до максимальних, контролюючи напрямок руху літака, втратив контроль над швидкістю літака та значно її перевищив, збільшивши до 200 км/год., безпечний рух літака на аеродромі не забезпечив та в процесі гальмування, допустив неспіврозмірні рухи педалями, внаслідок чого літак знесло за межі злітно-посадкової смуги, де він зіткнувся із ґрунтом. В результаті чого сталася аварія літака СУ-27УБ бортовий номер 69, вартість відновлювального ремонту після якої становила 209746 грн. 30 коп. Відносно льотчика було відкрито кримінальне провадження за ст. 412 КК України (необережне знищення або пошкодження військового майна). У зв’язку з  укладенням угоди з прокурором, льотчик отримав покарання у вигляді 850 грн. штрафу, крім того з нього стягнули на користь держави 5550 грн. витрат на залучення експертів для проведення експертиз.

Для визначення можливості продовження експлуатації та ремонту, №69 завантажили на вантажівку й перевезли на Мігремонт в кінці квітня 2016 року.

В кінці червня 2016 року №69 “своїм ходом” повернувся в Миргород після ремонту, де на ньому виконували випробувальні польоти. Після завершення всіх перевірок борт повернувся в Озерне, де служить і нині.

(Озерне, 2017 р. Фото Vladimir Vorobyov)

Нещодавно на лівому борту нанесли нову емблему 39 ОАЕ, яка з січня 2018 року переформована в бригаду тактичної авіації.

 

 

Recently Published

»

Історія одного літака: МіГ-29УБ б/н 02 (20) та МіГ-29 б/н 01 (101)

Наприкінці 1991 року Міністерство ...

»

Вертолітники НГУ пройдуть підготовку на комплексному тренажері Мі-8МТВ

12 лютого 2018 року між військовою ...

»

На ДП «ЗАВОД 410 ЦА» прибув Ан-26 ДНВЦ Збройних сил України

Як повідомляється ДП “410 Завод ...

»

Державному музею авіації присвоєно ім’я О.К. Антонова.

07 лютого 2018 року до 112-ї річниці з дня ...

»

Екранно-вихлопний пристрій “Адрос” АШ-01В

Екранно-вихлопний пристрій “Адрос” ...

»

Історія одного літака. Су-27УБ б/н 69

Інформація зібрана спільнотою «Су-27 ...

»

МіГ-29МУ2 з’явиться в 2018 році?

В січневому номері авіаційного ...

»

39 окрема авіаційна ескадрилья стала бригадою.

Як повідомляє видання “Народна ...

»

“Авіалінії Антонова” відкрили офіс в США

“Авіалінії Антонова” відкрили ...