The New Stuff

Ім’я полковника Олександра Бєлого нанесено на борту Іл-76МД


Президент України Петро Порошенко підписав указ №529/2016 від 30 листопада про присвоєння імені Олександра Бєлого літаку Іл-76МД (бортовий номер 76683) 25 бригади транспортної авіації Повітряних Сил Збройних Сил України. Це відзначається з метою увічнення пам’яті полковника Олександра Білого, з огляду на його мужність і героїзм, силу духу в боротьбі за незалежну українську державу і з огляду на високий професіоналізм, зразкове виконання поставлених завдань.

Мелітопольський екіпаж Іл-76 МД (бортовий номер 76777), який керував полковник Олександр Бєлий, загинув в перші хвилини 14 червня 2014 року при виконанні бойового завдання з доставки військовослужбовців і військової техніки з Дніпропетровська у захоплений угрупуванням російських військ аеродром міста Луганськ. В одну мить пішли з життя 49 українських воїнів: 40 десантників 25-ї окремої повітрянодесантної бригади та 9 членів екіпажу 25-ї бригади транспортної авіації. На сьогодні це найбільша одночасна втрата української армії у битві проти російської агресії.

Командир екіпажу у своєму житті не раз приймав вірне рішення у складних ситуаціях. 19 років у небі – це сотні годин польотів у багатьох країнах світу, сотні злетів. І багато з них – з поміткою «у винятково складних умовах», які вимагають майстерності льотчика.

Так склалося, що у житті Олександра Бєлого не раз доводилося приймати складні рішення. Спочатку – вступ у Харківське вища авіаційне училище імені Сергія Грицевця у 1993 році. Тоді тільки народилася нова країна, розвалилася стара армія, і багато хто навіть не уявляли, яке рішення стане правильним на майбутнє. Він вірив, що його місце – в армії.

Не менш складним у житті для Олександра Бєлого був 2001 рік. На той час він вже як пілот освоїв бомбардувальник Су-24М і мріяв удосконалюватися в небі. Та за рішенням керівництва держави авіаційний полк у гарнізоні Дубно Ровенської області був розформований. Олександр і ще п’ятеро його товаришів вирішили продовжити служити у військовій авіації. Напрямок – із північного заходу на південний схід України, у місто Мелітополі у транспортну авіаційну бригаду. І знову – сотні годин занять навчання, десятки заліків, сотні практичних тренувань. Адже пілотом Су-24М стати командиром екіпажу Іл-76МД не легко. Олександр Бєлий зміг.

З часом майстерність зросла. Та складних проблем у небі і на землі не ставало менше. Досвідченим ставлять найскладніші завдання. В 2008 році Олександр Білий з екіпажем вилетів у Китай, в провінцію Ченгду. Потрібно було доставити гуманітарну допомогу жертвам землетрусу: ковдри, медикаменти, військово-польові кухні. Летіли майже через протилежний кінець планети. Це завдання Олександру Бєлому так добре запам’яталося через те, що льотчик відзначив свій день народження тричі: з українським, російським і китайським часом.

Особливості польоту у небі Африки український льотчик випробував, коли доставляв вантажі з України у республіку Чад.

По-своєму складні були польоти у постійно засніженій Гренландії, де Олександр Бєлий кілька разів брав участь в українсько-данської операції «Північний сокіл». Вітер і постійно низька температура – не найкраща погода для злету і посадки.

– Коли ми прибували в Гренландію на датську наукову станцію, іноді ледь-ледь удавалося посадити літак. «Центр», де потрібно було доставити пальне і вантаж, – це найвіддаленіша точці країни, від нього до північного полюса всього 900 кілометрів. Вкрай ускладнювало і особливості навігації, точніше відсутності її. Але ми впоралися, – ділився він своїм враженнями друзям, коли вперше приземлився з Північного Полюсу. Потім звик.

У березні 2014 року, коли ще тільки розпочався україно-російський конфлікт і багато хто навіть і не думав, що от-от на Донбасі загуркотять вибухи, заступник командира ескадрильї майор Олександр Бєлий уже відчував, що почнеться війна. Зі своїм екіпажем на війну вони літали чи не кожного дня. Вантажі і особовий склад завантажували з заходу, півдня і центру України і везли на схід. Літали на Луганськ, Донецьк, інші аеродроми, де прибували військовослужбовці і добровольці та озброєння. Часто, особливо на початку літа, – вночі. Виконуючи складні завдання, командир екіпажу отримав кваліфікацію «льотчик І класу». Став підполковником.

Стріляли вороги в цей Іл-76МД із щасливим 777 не раз. Авіатори «штопали» борти і знову піднімали в небо. Вони думали, що везти їм буде безліч разів. Не вийшло. Вороги влучили в цей літак ракетою, а потім добивали кулеметами.

Днями на аеродрому Мелітополь військові авіатори виконали Указ Президента України. Відтепер Іл-76МД (бортовий номер 76683) присвоєно ім’я Олександр Бєлий. Це один з найкращих наших літаків, відзначають військовослужбовці авіаційної транспортної бригади. У 2013 році він був капітально відремонтований на ДП Миколаївський авіаремонтний завод НАРП. Крім іншого, на ньому було встановлено обладнання, яке дозволяє виконувати польоти по всій планеті за вимогами ІКАО. Вже не раз цей літак був випробуваний у скрадних ситуаціях на сході України. Іл-76МД імені Олександра Бєлого гідний свого видатного українського льотчика і буде нести ім’я України в усіх кутках планети.

Віктор Гедз

Recently Published

»

Оновлення авіації ЗСУ

20 березня 2019 року на аеродромі ...

»

Тривають роботи по МіГ-29МУ2

Як повідомляється прес-службою ДК ...

»

Постачання українських військових літаків до США

В даній статті вирішили згадати про ...

»

Історія одного борту: МіГ-29УБ б/н 30 в США

МіГ-29УБ – бортовий номер 30 ...

»

Утилізація Іл-76 у Запоріжжі

Станом на 1992 рік в Україні ...

»

Історія одного борту: Мі-8МТЮ

Мі-8МТЮ – аварійно-рятувальний ...

»

Відзначення Дня народження авіаційного загону ДСНС

22 лютого 2019 року у Ніжині ...

»

Авіатори ДСНС святкують 20-ту річницю з моменту створення

Саме авіаційні рятувальники  ...

»

Російські розпізнавальні знаки на захоплених у Бельбеку літаках

Як відомо, у лютому 2019 року ...